Jotul kominki i piece

Kominki i piece

Inspiracje - Joan Miró

autor: Marita Benke-Gajda

Joan Miró - to artysta urodzony w 1893 roku, w małym miasteczku niedaleko Barcelony. W latach 1907 - 1910 uczył się w szkole handlowej, jednocześnie studiując w Akademii La Lonja w Barcelonie. Na życzenie rodziców krótko pracował, nawet jako kupiec, jednak pasja artystyczna zwyciężyła.
miro-7.jpgpin
Zobacz całą galerię
Podjął kolejne studia w tym kierunku, tym razem w Akademii Gali w Barcelonie (lata 1912 - 1915), nie był jednak z tych studiów zadowolony, rozczarowało go akademickie podejście do zagadnień sztuki. Już wtedy w swojej twórczości inspirował się sztuką ludową, w szczególności katalońskim malarstwem. W jego wczesnych pracach odnajdujemy również wpływy Van Gogh'a, Cezanne'a i Fowistów.
Co prawda Miró przyjaźnił się z Picassem, ale kubizm ograniczał jego fantazję i nie pozwalał na rozbudowaną kolorystykę, dlatego nigdy nie opowiedział się po stronie tego kierunku w sztuce. Znacznie bardziej po drodze było mu z surrealistami - wziął udział w pierwszej ich wystawie w Paryżu, a nawet podpisał "Manifest Surrealistyczny" Andre Bretona. Nie był jednak zainteresowany ich teoriami ani nie brał udziału w ich akcjach. Ten Katalończyk z krwi i kości nie mieścił się w żadnej szufladzie czyli, inaczej ujmując, nie można przypisać go do konkretnego kierunku sztuki XX w. Mimo, że znał i rozumiał założenia kubizmu i surrealizmu, mimo, że inspirował się tradycją hiszpańską, to i tak wyznaczył sobie absolutnie indywidualną drogę, tym samym zapewniając sobie miejsce w czołówce największych twórców tzw. sztuki nowoczesnej.
Obrazy, które Miró tworzył w latach dwudziestych XX w. były pełne fantastycznych form, wielobarwne, kompozycyjnie zawiłe i rozbudowane. Z czasem artysta zaczął dążyć do syntezy i maksymalnie upraszczał swoje kompozycje, sprowadzając je właściwie do zapisu w formie znaku, podporządkowanego jedynie prostokątowi obrazu. Znaki na płótnach pojawiały się spontanicznie, były wyrazem jego myśli, wyobraźni i snów.
Miró kreował własną przestrzeń, poruszając się bezbłędnie w niczym nieograniczonej głębi swojej wyobraźni, używając zwykle jednego, delikatnie położonego koloru. W tej płaszczyźnie znajdował się później wyraźnie wyodrębniony znak, składający się często z wielokrotności linii. Linie te odcinały się od płaszczyzny tła zdecydowaną formą, a dopełniane były często intensywnym kolorem plamy - błękitu, czerwieni, rzadziej zieleni czy żółci. Kolory te artysta kładł zwykle jednocześnie i zawsze prawie płasko.
Patrząc na te obrazy - znaki możemy przypuszczać, że Miró czerpał swoje inspiracje z katalońskich malowideł ściennych, z epoki romańskiej. W twórczości Miró zauważalne jest też zainteresowanie człowiekiem i przyrodą. Pojawiają się więc postacie, w których bez trudu rozpoznajemy kobiety i mężczyzn (wyraźne rozróżnienie płci, również za pomocą znaków), a także rośliny, zwierzęta oraz słońce i księżyc.
Miró to humanista, w pełni identyfikujący się z wykreowanym przez siebie światem. Świadomy jasnych i ciemnych stron każdego ludzkiego istnienia, stworzył kontrastową kompozycję ceramicznych obrazów na elewację budynku UNESCO w Paryżu.
Twórczość Miró ciągle ma swoje miejsce w otaczającej nas rzeczywistości. Wprowadzona do wnętrza w postaci znaku na tkaninie, papierze znajduje swoje odbicie także w formie przedmiotu. Trudno więc się dziwić, że pojawia się jako dekoracja (relief lub majolika) także na płaszczyźnie kafla.
Pastisze, wykonane wg. obrazów Miró, uatrakcyjniają bryłę kominka poprzez swoją zdecydowaną formę i kolorystykę. Wykonane mogą być na pojedynczych kaflach lub zakomponowane jako jeden obraz na płaszczyźnie kilku kafli. Taki piec czy kominek będzie niewątpliwie wyznacznikiem charakteru całego wnętrza. To charakterystyczne malarstwo zapisane w formie znaku, będącego często wielkim skrótem, przyciągnie uwagę widza i da pole do popisu każdej wyobraźni.
Twórczość Miró ciągle na nowo zaskakuje, nie starzeje się i nie staje się nudna. A jeżeli zastosowana we wnętrzu nawiąże dialog z ogniem kominka, to stanowić będzie bezsprzecznie radosną część naszego otoczenia.
Kafle inspirowane twórczością Miró, fot. Kafel-Artpin

Kafle inspirowane twórczością Miró, fot. Kafel-Artpin

Kafle inspirowane twórczością Miró, fot. Kafel-Artpin

Kafle inspirowane twórczością Miró, fot. Kafel-Artpin

Komentarze (0)

Zaloguj się aby skomentować artykuł
Zaloguj się
facebook Twitter Google+

Nasi partnerzy

Kominki polski
Pasywny Budynek
IntelEko.pl
Ogrzewnictwo.pl
Kominek