Poznaj branże

Fabryka Romotop

autor: Paweł Kralka

Na zaproszenie firmy Ekkom z Cieszyna udaliśmy się do Czech, do jednej z trzech największych fabryk pieców kominkowych w Europie - Romotopu. Informacjami na temat funkcjonowania fabryki, jej planów, założeń, a także jej historii, podzielił się z nami dyrektor handlowy, inż. Martin Pončík.
vystavni-kamion.jpgpin
Zobacz całą galerię
Firma Romotop założona została w 1992 r. przez inż. Josefa Heina, jako nowo powstały producent pieców kominkowych. Produkowano wówczas trzy modele pieców KK 1, KK 2 i KK 3. Uzupełnieniem oferty była produkcja bębnów do pralek i suszarek przemysłowych (pralnie publiczne, hotele). Pozycja ta znajdowała się w ofercie jeszcze przez następnych kilka lat. Romotop powstał w oparciu o firmę Romo, która w tej właśnie branży się specjalizowała. Ówczesna produkcja prowadzona była w dwóch halach produkcyjnych o pow. 1000 m2 przez niemal 100 osób, a bramy firmy opuszczało 6 tys. produktów rocznie. Współczesna fabryka Romotop wygląda zupełnie inaczej i robi wrażenie chyba na każdym.

Park maszynowy jest imponujący i nowoczesny. Począwszy od cięcia, poprzez transportowanie, spawanie oraz malowanie, wszystko jest zautomatyzowane. W fabryce panuje pełen profesjonalizm. Za kolejne etapy, począwszy od projektowania urządzeń, aż do ich sprzedaży, odpowiadają bezpośrednio stworzone działy. Kilkunastu inżynierów projektantów czuwa nad precyzyjnym konstruowaniem urządzeń grzewczych. W chwili obecnej Romotop posiada własną ofertę pieców i wkładów kominkowych. 90% produktów firmy jest eksportowanych poza Republikę Czeską. W sezonie 2008 - 2009 planowana jest produkcja 35 tys. pieców i wkładów. Romotop i Storch, są to marki dla pieców kominkowych, a dla wkładów - Dynamic. Aktualnie powierzchnia hal produkcyjnych oraz magazynów to 40 tys. m2, w których pracuje 500 pracowników.
Nieustanne inwestycje w nowe technologie w postaci zakupu laserów, nowej linii malarskiej, czy robotów spawalniczych, pozwalają na współpracę z największymi, renomowanymi producentami branżowymi w Europie. W zasadzie produkty Romotopu odnaleźć można w całej Europie oraz Stanach Zjednoczonych. Poszczególne działy firmy zostały już całkowicie zautomatyzowane. Roboty wykorzystywane są przy wycinaniu metalowych formatek, ich obróbce, spawaniu, szlifowaniu, malowaniu. Nowa malarnia jest w pełni automatyczna, a stosowane rozwiązania na etapie przygotowania oraz malowania, są jednymi z najbardziej ekologicznych rozwiązań w Europie. Jeżeli zaś chodzi o projektowanie, to kilku inżynierów tworzy techniczne rozwiązania, natomiast nad ich wyglądem czuwa jeden designer.
Do roku 2000 firma Romotop kupowała drogą ceramikę do swoich urządzeń w Niemczech. W związku z coraz większym popytem na tego typu produkty stworzono własną markę Hein Keramik. Fabryka Hein Keramik mieści się na terenie zabytkowej posiadłości. W związku z tym, niewielkie były możliwości przebudowy istniejących budynków, w celu zaadaptowania ich do nowoczesnej produkcji. Kafle produkowane są przede wszystkim do pieców Romotop. Proces technologiczny kafla trwa 5 - 7 dni, a moce przerobowe są zdecydowanie większe. W związku z tym tworzone są coraz nowsze kolekcje kafli do innych zabudów kominkowych. Romotop przywiązuje również szczególnie dużą wagę do obsługi klientów. W dziale handlowym każdy może liczyć na rzetelną i konkretną informację. Magazyny pełne gotowych urządzeń, świadczą o poważnym podejściu do odbiorców.Dzięki takiemu systemowi, towar dostępny jest w bardzo krótkim terminie i prawie o każdej porze. Dla usprawnienia obsługi, magazyny wyposażone są w rampy, przystosowane do ładowania urządzeń na środki transportu.
Romotop posiada także swój samochód wystawowy. Można w nim zaprezentować jednocześnie 12 urządzeń. Ponadto istnieje możliwość palenia w jednym z pieców, który posiada własny przewód kominowy. Pojazd wyposażony jest w agregat prądotwórczy, klimatyzację, niezależne ogrzewanie, aneks kuchenny wraz ze stolikiem, toaletę oraz prysznic. Samochód bierze udział w imprezach targowych oraz prezentacjach w całej Europie.
Własnością firmy jest również Hein Park - centrum hotelowo - gastronomiczne. Znajduje się on nieopodal kaflarni, gdzie usypano sztuczne wzniesienie. W okresie zimowym prężnie pracują na nim wyciągi narciarskie, a w okresie letnim z kolei, jest do dyspozycji tor saneczkowy oraz miejsce do imprez integracyjnych. Korzystają z niego, nie tylko pracownicy firmy, ale także okoliczni mieszkańcy i inni chętni. Strategia rozwoju firmy i jej plany na przyszłość zakładają sprzedaż produktów najlepszym niemieckim firmom i dalszą budowę własnej marki Romotop na globalnym rynku. Ponadto przyjęto założenia corocznej prezentacji 20 nowości oraz sprzedaży do 45 tys. pieców i wkładów kominkowych rocznie. To bardzo ambitne plany, których zrealizowania życzymy.
Dziękujemy za obustronne zaangażowanie firmom Ekkom i Romotop w przygotowanie naszej wizyty i za możliwość zwiedzenia fabryki.
Samochód wystawowy Romotoppin

pin

pin

pin

pin

Martin Poncik, Paweł Kralka, Tomas Kanapin

Komentarze (0)

Zaloguj się aby skomentować artykuł
Zaloguj się
facebook Twitter Google+

Nasi partnerzy

Kominki polski
Pasywny Budynek
IntelEko.pl
Ogrzewnictwo.pl
Kominek