Poznaj branże

Tomasz Kobierski

autor: Paweł Kralka

"Targi jako inwestycja w firmę" - Tomasz Kobierski wiceprezes zarządu Międzynarodowych Targów Poznańskich.
666_01.jpgpin
Zobacz całą galerię
Paweł Kralka: MTP to lider polskiego przemysłu targowego. Korzystając z Państwa bogatego doświadczenia chcemy zapytać jakie, w Pana opinii, korzyści płyną dla firm z wystawiania się na targach, z czynnego uczestnictwa w nich? Czy można budować strategię rozwoju firmy w oparciu o udział w targach?
Tomasz Kobierski: Staramy się być innowacyjni w wielu obszarach równocześnie - wprowadzane zmiany dotyczą zarówno naszych produktów targowych, obiektów wystawienniczych, jak i kontaktów z klientami oraz systemu zarządzania. Dotrzymujemy kroku światowym nowinkom, stawiamy na rozwój specjalistycznych targów oraz na jakość usług targowych i profesjonalizm.
Należymy do światowych organizacji takich jak UFI, Centrex czy Polska Izba Przemysłu Targowego, które są gwarantem dobrej jakości. Sami wystawiamy także oceny prezentowanym przez wystawców produktom, uznaniem dla najlepszych są Złote Medale (od stycznia w nowej odsłonie) oraz nagrody Acanthus Aureus. Złoty Medal to najbardziej rozpoznawalna i prestiżowa nagroda na polskim rynku wystawienniczym. Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich obchodził w 2009 r. swoje 30 - lecie. Został ustanowiony decyzją Ministra Handlu Zagranicznego i Prezesa Zarządu Naczelnej Organizacji Technicznej w 1979 r. Był, jako nagroda, wzorowany na wyróżnieniach i medalach nadawanych na innych, najbardziej znanych i renomowanych, zagranicznych targach i wystawach.
Do konkursu o Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich rocznie startuje niemal 500 produktów. Jednak tylko te z nich, które spełniają kryteria profesjonalnego jury, otrzymują to prestiżowe wyróżnienie. Sąd Konkursowy, w którego skład wchodzą wybitni specjaliści, reprezentujący adekwatne dziedziny życia gospodarczego, poszukuje produktów nowoczesnych, innowacyjnych i wytworzonych w oparciu o najwyższej klasy technologie. Złoty Medal MTP jest zatem potwierdzeniem doskonałości produktu i w konsekwencji elementem jego promocji na rynku.
Chcemy także, aby MTP kojarzyło się nie tylko z targami, ale i wydarzeniami poza targowymi, których co roku na terenie MTP jest organizowanych prawie 2000. Dlatego pracujemy nad marką Poznań Congress Center (największe centrum tego typu w Polsce), gdzie organizowane są konferencje i kongresy.
Ułatwiamy także kontakty biznesowe. Targi są doskonałym miejscem pozyskania nowych kontrahentów, ale także podtrzymania kontaktów z dotychczasowymi klientami. To idealne miejsce prezentacji oferty firmy oraz promocji nowych produktów. Potwierdzony jest fakt, iż udział w targach podnosi prestiż firmy i wzmacnia dobrą markę produktów.
Wystawcy oczekują konkretnych osób na swoich stoiskach, chcą wiedzieć, kto będzie odwiedzał wybraną imprezę. Konieczne staje się wprowadzanie usług związanych z zapewnieniem jak najszerszej informacji targowej zwiedzającym oraz coraz lepszych warunków pobytu na targach.
Stąd MTP jako pierwsze wprowadziły tak rozbudowany system rejestracji zwiedzających. Dzięki temu wystawcy mogą poznać profil targowych gości i poznać ich zainteresowania. Popularne stają się usługi hosted - buyers, jest to specjalna oferta dla handlowców zapraszanych imiennie na targi, matchmaking - czyli umawianie wystawców i zwiedzających na spotkania biznesowe. Katalogi wystawców umieszczane są przed targami w Internecie, tak, aby goście mogli planować spotkania na targach.
PK: Uczestnictwo w targach to nie tylko prezentacja ekspozycji. Na jakie
korzyści, dla swojej firmy może liczyć przedsiębiorca odwiedzający targi? Czy
udział w targach musi dużo kosztować i czy można dostosować ofertę do możliwości
finansowych wystawcy?

TK: Udział w targach trzeba dokładnie zaplanować. Targi to inwestycja, a dobre przygotowanie to połowa sukcesu. Targi mają swój termin, ale w praktyce przygotowania do nich trwają cały rok. Im więcej czasu poświęcimy planowaniu, tym większe efekty przyniesie nasz udział. Każdy wystawca powinien przede wszystkim określić cele prezentacji na targach, wybrać stoisko i przygotować ofertę. Kluczowe jest także, by poinformował o targach swoich aktualnych i potencjalnych klientów i partnerów. MTP każdorazowo przeprowadzają szeroko zakrojone kampanie reklamowe tego wydarzenia, jednak jeśli wystawca wesprze te kampanie własnymi działaniami promocyjno - informacyjnymi, zapewni sobie wysoką frekwencję na stoisku w czasie targów.
Wystawca powinien także dobrze przygotować i opracować program uczestnictwa w targach. Warto wziąć pod uwagę, że targi to event, wydarzenie i rozrywka. Ważny jest projekt stoiska i jego realizacja, która nie tylko powinna być wykonana na możliwie wysokim poziomie, ale przede wszystkim musi wspierać koncepcję marketingową wystąpienia targowego i wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klienta, przemawiając do naszych zmysłów i apelując do emocji. Wystawcy powinni pamiętać także o dobrze przygotowanej, profesjonalnej i rzetelnej obsłudze stoiska oraz o mediach i public relations.
Targi dają nie tylko możliwość realizacji celów handlowych, ale także wizerunkowych. Dlatego targi można wykorzystać do organizacji spotkań z partnerami czy też kontrahentami. Oprócz oficjalnych kontaktów biznesowych, firmy bardzo często przygotowują wieczorne spotkania branżowe, na które zapraszają swoich partnerów. Warto zaznaczyć, że targi to najlepsze miejsce, by zaprezentować nowości w ofercie. Tego typu premiery mogą mieć specjalną oprawę z udziałem zaproszonych gości oraz z częścią artystyczną.
Międzynarodowe Targi Poznańskie wprowadziły wiele narzędzi, dzięki którym łatwiej wystawcom poruszać się po targach. MTP udostępniają m.in. planer udziału w targach. Jest to narzędzie pozwalające zaplanować pobyt na targach, wyznaczyć cele marketingowe do realizacji i wyliczyć zwrot z inwestycji targowej. Targi to inwestycja, która procentuje w przyszłości.
PK: Jak narodził się pomysł wyodrębnienia targów Kominki z targów Instalacje?
TK: Targi INSTALACJE to największe wydarzenie dla branży w Polsce, w zakres którego wchodzi tak szeroka tematyka jak: technika grzewcza i ciepłownicza, wentylacja i klimatyzacja, technika obiektowa (inteligentny dom), sanitarna i gazownicza, a także usługi dla tych sektorów.
W roku 2008, po wielu rozmowach z wystawcami i partnerami targów, zdecydowaliśmy o organizacji wydarzenia stricte dla branży kominkowej, odbywającego się równolegle z targami Instalacje. Dzięki takiemu rozwiązaniu mogliśmy wystawcom zaproponować z jednej strony możliwość prezentacji oferty w pawilonie przeznaczonym wyłącznie dla branży kominkowej, z drugiej zaś zagwarantować dużą frekwencję profesjonalnych zwiedzających, zainteresowanych różnymi możliwościami dostosowania miejsca pracy czy wypoczynku do oczekiwań najbardziej wymagających użytkowników, zarówno odnośnie komfortu jak i atmosfery.
Dla potrzeb imprezy przygotowaliśmy specjalny system odprowadzenia spalin umożliwiający realizację przyłączy kominkowych. Takiej skali możliwości prezentacji "kominków w akcji" nie ma w żadnym innym miejscu w Polsce.
PK: Jak ocenia Pan rozwój targów Kominki i ich pozycję na tle innych europejskich wydarzeń tej branży?
TK: Pierwsza edycja targów KOMINKI, skierowanych ściśle dla branży kominkowej, okazała się strzałem w dziesiątkę i spotkała się z dużym zainteresowaniem oraz przychylnością branży (za co bardzo dziękujemy!). Jako jedyni w Polsce oferujemy pawilon przystosowany do jak najefektowniejszej prezentacji kominków. Kominek może być zaprezentowany nie jako "pusta, czarna skrzynka", ale jako element wyposażenia domu, zapewniający ciepło z jednej strony, ale także, co chyba najważniejsze, budujący niepowtarzalną atmosferę domowego ogniska.
Oczywiście czerpiemy inspirację od innych branżowych wydarzeń organizowanych w Europie, jednak w Polsce i w naszej części Europy (przepraszam, jeśli zabrzmię nieskromnie) jesteśmy numerem 1. Nieustannie uzupełniamy naszą ofertę, budujemy program wydarzeń i wsłuchujemy się w sugestie wystawców i zwiedzających, tworząc nową jakość wydarzenia dla branży kominkowej.
PK: Czego nowego mogą się spodziewać wystawcy i zwiedzający po najbliższej edycji targów Kominki? Czy jakieś nowe wydarzenia, związane z branżą kominkową, będą odbywały się w trakcie ich trwania?
TK: Druga edycja targów już dziś zapowiada się być co najmniej tak efektowna, jak jej premierowa odsłona. W ramach targów odbędą się wydarzenia dla kluczowych grup zwiedzających, m.in. finał konkursu "Mam kominek", Dzień Architekta, Dzień Elektronika oraz Dzień Zduna.
Rozstrzygnięty zostanie, zorganizowany po raz pierwszy, konkurs "Mam kominek", którego uczestnicy mogą zagłosować na najlepszy, ich zdaniem, kominek w Polsce. Patronem konkursu jest magazyn Kominek. Zwiedzający będą mogli również głosować na premierę targów Kominki, prezentowaną na przestrzeni specjalnej i wygrać atrakcyjną nagrodę. Ubiegłoroczny konkurs "Premiery Targów Kominki" pokazał jak bardzo "płodny" jest ten sektor i jak wiele nowatorskich pomysłów i rozwiązań jest realizowanych podczas każdego sezonu.
Podczas Dnia Architekta, który jest organizowany przy współudziale z Palette CAD oraz pod patronatem Świata Kominków, odbywać się będzie "budowa na żywo" pieca kaflowego. Wspólnie z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Kominki Polskie przygotowywany jest Dzień Zduna, w ramach którego odbędą się panele dyskusyjne oraz prezentacje materiałów zduńskich. Tutaj do współpracy zaproszeni są wystawcy, dla których będzie to dodatkowa forma promocji.
PK: Jak przedstawiać się będzie możliwość podłączenia kominków do przewodów kominowych i zaprezentowania działających urządzeń w trakcie targów Kominki w 2012?
TK: Jak wspomniałem, w roku 2008 w pawilonie nr 9 wykonaliśmy instalację odprowadzenia spalin z kominków. Jest to jedyna tego typu instalacja w Polsce, umożliwiająca jednoczesne podłączenie do 80 źródeł emisji spalin, czyli kominków. Pod stropem pawilonu zamontowano 380 mb dwuściennych profili kominowych, o średnicy DN 200 ÷ 500, umożliwiających podłączenie kominków elastycznymi przewodami o długości 8 mb.
Dlatego jesteśmy w stanie zaoferować możliwość podłączenia kominka praktycznie w każdym miejscu pawilonu. Instalacja jest bezpieczna pożarowo, uzyskała pozytywną opinię Rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych. Każdorazowe podłączenie "kominka w akcji" potwierdzone jest opinią uprawnionego kominiarza, który sprawuje nadzór nad instalacją w trakcie trwania imprezy.
Zamontowanie instalacji odprowadzenia spalin od czynnych kominków w pawilonie nr 9, pozwoliło więc stworzyć obiekt profesjonalnie przygotowany do ekspozycji "kominków w akcji", co też będzie kontynuowane podczas kolejnej edycji targów KOMINKI. Serdecznie zapraszamy do skorzystania z tej oferty!
PK: Dziękuję za rozmowę i do zobaczenia na targach KOMINKI 2012!
Tomasz Kobierskipin

Komentarze (0)

Zaloguj się aby skomentować artykuł
Zaloguj się
facebook Twitter Google+

Nasi partnerzy

Kominki polski
Pasywny Budynek
IntelEko.pl
Ogrzewnictwo.pl
Kominek