CEBUD TECHNOLOGIE

Technologie

Oprogramowanie... cz.5

autor: Damian Gawron

Kafle Do tej pory pisałem o funkcjach i operacjach, które można wykorzystywać przy projektowaniu wnętrz i kominków. Obecny artykuł całkowicie będzie poświęcony projektowaniu kominków, kuchni i pieców kaflowych, wykorzystując bogate biblioteki producentów kafli, wkładów grzewczych, akcesoriów piecowych i kuchennych.
1_24.jpgpin
Zobacz całą galerię
Biblioteka kafli dzieli się na foldery producentów, w których znajdują się serie produkowanych przez nich kafli, półek, gzymsów i innych elementów ceramicznych. Program zawiera wspomniane biblioteki wielu producentów polskich i europejskich.
Wykorzystując obiekty z biblioteki można bardzo prosto zaprojektować i przedstawić klientowi gotową wizualizację kominka w jego wnętrzu. Rozpoczynając projektowanie należy wybrać kafle producenta, które mają zostać wykorzystane w projekcie. Oczywiście najlepiej gdyby klient je już wcześniej zaakceptował.
Projektowanie rozpoczyna się od nakreślenia sytuacji pomieszczenia, w którym ma zostać zaprojektowany kominek bądź piec. Po utworzeniu ścian i wyznaczeniu komina, należy wejść do biblioteki wkładów grzewczych i wprowadzić odpowiedni wkład do projektu.
W moim projekcie wykorzystany zostanie wkład "Hajduk - Prisma K 45". Po wprowadzeniu wkładu do projektu trzeba ustawić go w odpowiednim miejscu. Na tym etapie nie musi być on dokładnie osadzony, ponieważ jego docelowe miejsce (odstęp od ściany) wyznaczą kafle.

Teraz można rozpocząć projektowanie obudowy kaflowej. W projekcie wykorzystam kafle firmy "Riwal" z serii Gładki 2 oraz półki P.

Po osadzeniu wkładu w projekcie, rozpoczynamy od dolnych półek wokół niego. Półki utworzą nam blat dolny, na którym posadowione zostaną słupki oraz dalsza część obudowy.

W taki sam sposób jak kafle półkowe wyjmujemy z biblioteki kafle narożne i środkowe, układając je na odpowiednich wysokościach tworzymy obudowę.

Kolejnym krokiem będzie tworzenie cokołu kaflowego wraz z przypodłogową listwą ozdobną, aby podstawa była już ostatecznie wykończona. W tym celu w widoku z góry należy poniżej siatki półek (model druciany), układać kafle, które będą częścią cokołu, a następnie skopiować i odwrócić o 180°. Półek, które zostały utworzone na samym początku, oczywiście nie trzeba kopiować i odwracać ich pojedynczo, lecz wystarczy je połączyć w grupę i skopiować jako odbicie lustrzane.

Mając osadzony wkład i słupki, kaflowy blat dolny oraz cokół, kolejnym elementem w projekcie będzie nadproże zwieńczone kolejnym rzędem półek. Rozpoczynając osadzanie kafli, które będą tworzyły nadproże, trzeba wyznaczyć sobie nowy punkt zerowy, tzw. "konstrukcję równiny", która utworzy płaszczyznę zerową dla nadproża. Krótko mówiąc, kafle po wprowadzeniu z biblioteki do projektu nie będą osadzane na poziomie zero, tylko na nowej, utworzonej płaszczyźnie - "konstrukcji równiny".

Po ułożeniu kafli tworzących nadproże i ułożeniu półek, kolejnym etapem jest przeniesienie "konstrukcji równiny" na górę półek nadproża i rozpoczęcie układania czopucha kaflowego, zwieńczonego następnym rzędem półek, które wraz z płytkami zamkną całą obudowę.

Aby praca przy układaniu czopucha była szybka, dobrze jest wykorzystać inteligencję kafli i tworzyć od razu pożądaną wysokość czopucha, co w rzeczywistości oznacza automatyczne tworzenie rzędów kafli. W zależności od pożądanej wysokości, można wybrać pomiędzy jednym a ośmioma rzędami kafli układających się w pionie. Dzięki tej funkcji wystarczy tylko raz wprowadzić każdy kafel, a ilość warstw w górę tworzy się automatycznie.
Jeżeli projektowanie obudowy można uznać za zakończone, można przystąpić do nadania kaflom odpowiedniej kolorystyki.

W bibliotece materiałów znajdują się szkliwa dostarczone przez producenta kafli. Mogą one zostać wykorzystywane w projekcie, odzwierciedlając rzeczywistą kolorystykę produkowanych szkliw, nadając równocześnie odpowiednią kolorystykę kominkowi.

Kolorystyka glazur w bibliotece posiada również takie cechy jak szkliwo w rzeczywistości, czyli połysk, mat, głębokość połysku czy przeźroczystość. Dzięki tym cechom kominki kaflowe można projektować bez ograniczeń w kolorystyce, dobierając klientowi odpowiednie walory i cechy danego szkliwa.

W rzeczywistym kominku oprócz kafli pełnych występują jeszcze kafle wywiewki, wyczystki lub kafle z dekorami. W projekcie jeszcze ich nie mamy, należy więc zastanowić się nad ich rodzajem i umieszczeniem w obudowie.

Zaznaczając kafle, które mają zostać zamienione na wywiewki, wystarczy użyć funkcji "zastąp", a następnie wybrać z biblioteki pożądane rozety. Zamienią się one automatycznie miejscem z kaflami środkowymi. Ta sama funkcja może zostać wykorzystana przy zamianie części kafli gładkich obudowy na kafle z reliefem - ornamentem. Nie trzeba zastanawiać się w fazie projektowania gdzie umieścić wywiewki lub reliefy, wystarczy na końcu kilka kafli automatycznie zastąpić innymi.

W ten sposób można pozamieniać pojedyncze kafle, lub używając funkcji "zamiana modelu", wykorzystany model kafli w projekcie zamienić na inny. Program automatycznie zamieni wszystkie kafle w projekcie na inne. Oczywiście należy wskazać na jakie mają zostać zamienione. Jednym nakładem pracy można pokazać klientowi dwa lub trzy rodzaje kafli na tym samym modelu kominka. W ten sposób klientowi jest łatwiej podjąć decyzję, który kominek bardziej mu się podoba. W taki sam sposób można zmieniać kolorystykę.

Po zakończeniu projektowania cały projekt można zwymiarować, a wszystkie użyte kafle wydrukować w specyfikacji materiałowej, gdzie są one dokładnie zliczone wraz z numerem katalogowym producenta i symbolem szkliwa. Taki wydruk można przesłać producentowi w formie zamówienia.
Oprogramowanie... cz.5pin
Oprogramowanie... cz.5pin
Oprogramowanie... cz.5pin
Oprogramowanie... cz.5pin
Oprogramowanie... cz.5pin
Oprogramowanie... cz.5pin
Oprogramowanie... cz.5pin
Oprogramowanie... cz.5pin

Komentarze (0)

Zaloguj się aby skomentować artykuł
Zaloguj się
facebook Twitter Google+

Nasi partnerzy

Kominki polski
Pasywny Budynek
IntelEko.pl
Ogrzewnictwo.pl
Kominek