CEBUD TECHNOLOGIE

Technologie

Równowaga optyczna

autor: Eugeniusz Major

Priorytetem dla projektanta kominka powinno być takie zaplanowanie przestrzeni, aby inne elementy wyposażenia nie dominowały nad kominkiem. W tym artykule poruszę więc tematykę równowagi optycznej, której zachowanie pozwala zaaranżować kominek tworzący harmonijną całość z wnętrzem.
dsc_2403.jpgpin
Zobacz całą galerię
W pierwszej aranżacji schody były elementem architektonicznym, który miałem uwzględnić. Należało zadbać o to, aby nie zdominowały kominka lub odwrotnie - kominek nie przyćmił schodów. W tym celu wprowadziłem część łączącą oba te elementy architektoniczne - dolną podstawę. Jest ona jednocześnie stopniem schodowym i podstawą kominka. Tym samym pomiędzy schodami a kominkiem - mówiąc językiem biologa - została zawarta pewnego rodzaju symbioza konieczna, w wyniku której jeden element nie może już istnieć bez drugiego. Dlatego też zrodził się pomysł, żeby jednocześnie wyciągnąć schody w kierunku salonu i klatki schodowej, co spowodowało, że są wyeksponowane w szerszej perspektywie. Połączenie schodów z kominkiem pozwoliło na bardzo ergonomiczne dopasowanie dolnych stopni oraz zwiększenie szerokości stopnia dolnego do 60 cm.
Najpierw został zaprojektowany kominek, a później dobrano do niego wzory barierki. Początkowo, liście kończące barierkę miały być inne, ale w trakcie budowy balustrady projekt zmieniono, aby optycznie poszerzyć zwężające się przy czwartym i piątym stopniu schody. Dodanie elementów pochwytu w formie liści jeszcze bardziej scaliło schody z kominkiem i skonsolidowało całość w architektoniczną bryłę (układ). Dodajmy, że schody wykonał inny pracownik, a jednak udało się połączyć te dwie idee. Ze schodów wyrasta kompozycja kominka znajdującego się na osi domu lub odwrotnie - patrząc od strony salonu, widzimy kominek, z którego później wychodzą schody.
Na klatce schodowej jest kinkiet w kształcie gałęzi nawiązującej do balustrady, wykonany z przezbrojonej masy stiukowej. Nadanie mu koloru balustrady i złoconej patyny wprowadziło element, który wzbogaca i rozwesela kompozycję.
Połączenie schodów z kominkiem wymagało zastosowania nie, spokojnej w odbiorze, kolorystyki Crema Marfil, lecz Breccia, która stworzyła piękny rysunek schodów. Przerosty w Brecci są cięte zgodnie z rysunkiem Matki Ziemi.
Scalenie kominka ze schodami niejako wymusiło na inwestorach zmianę stylu urządzenia domu, która jednak przypadła do gustu wszystkim domownikom. Najlepiej o magii tej kompozycji świadczy fakt, że córka właścicieli, jako miejsce wspólnej fotografii z mężem, wybrała stopnie schodów obok kominka.
W drugiej aranżacji wielkość ściany zadecydowała o budowie kominka o bardzo dużych gabarytach. Z doświadczenia wiem, że to nie wielkość wkładu ma wpływ na wygląd aranżacji kominkowej w pomieszczeniu, tylko obudowa kominka. Stąd też pomysł rozciągnięcia kompozycji w poziomie, obok wkładu, poprzez cegły, a następnie stopy marmurowe. Dzięki temu optycznie wkład wydaje się większy, a podstawa poszerzona.
Natomiast górna, niezwykle dynamiczna półka, która biegnie przez całą długość ściany, potęguje to wrażenie pozornej wielkości kominka. Długość półki jest podyktowana tym, aby jakiś mebel lub telewizor nie zdominował ściany, wzdłuż której biegnie. Rozciągnięcie półki zasugerowało podział pionowy i poziomy całej ściany. I faktycznie podział poziomy spowodował, że na ścianie kominkowej pojawił się telewizor pokaźnych rozmiarów, który nie przytłacza, ale doskonale wpasowuje się w kompozycję. Gdyby nie było tej półki, nastąpiłby optyczny podział pionowy, w wyniku którego ściana dzieliłaby się na część kominkową i telewizyjną. Wtedy istniałoby również "niebezpieczeństwo" zdominowania ściany kominkowej przez telewizor.
Ponadto kominek został przesunięty bliżej osi ściany, aby jak najlepiej wypełnić tę dużą ścianę. Jest rozciągnięty na całej jej szerokości i nie ma potrzeby wypełniać pustych przestrzeni innymi meblami.
Drzewo jako symbol życia pojawiło się, aby rozweselić nieco "smutny" i monumentalny układ. Ten naturalny akcent ożywia kompozycję, gdy w kominku nie płonie ogień.
Projektując oba te kominki, musiałem uważnie prześledzić rozkład całego pomieszczenia, aby uzyskać harmonijną całość. Porównałbym komponowanie elementów architektonicznych do budowania zdania będącego aksjomatem, które musi składać się z trafnie użytych wyrazów, aby stać się bezspornym. W naszym przypadku słowa zostały zamienione na elementy architektoniczne, których właściwe ułożenie zadecyduje o ponadczasowym pięknie konstrukcji.
realizacja Kominki Major, fot. Kominekpin

realizacja Kominki Major, fot. Kominekpin

realizacja Kominki Major, fot. Kominekpin

Komentarze (0)

Zaloguj się aby skomentować artykuł
Zaloguj się
facebook Twitter Google+

Nasi partnerzy

Kominki polski
Pasywny Budynek
IntelEko.pl
Ogrzewnictwo.pl
Kominek