Trendy i architektura

Villa Escarpa - każde miejsce ma swoją duszę

autor: Małgorzata Dziemitko-Gwiazdowska

NIE PĘDZIMY NAPRZÓD, TWORZĄC BEZ ZASTANOWIENIA
To chyba już nasz dwunasty projekt. Wielką wagę przykładamy do tego, by tworzyć budynki, które nie tylko będą wyglądać nowocześnie, ale też zapewnią komfortowe warunki mieszkaniowe. To nasz dom, więc oboje byliśmy bardzo zaangażowani w tworzenie Villa Escarpa.

fire-line-automatic,-villa-escarpa-by-the-oakridge-partnersh1.jpgpin
Zobacz całą galerię

Zaczynając od projektu, przez wszelkie szczegóły architektoniczne, a kończąc na nadzorowaniu budowy. Nie tworzę dla obcych, ale dla siebie i swojej żony. Oboje jesteśmy minimalistami i lubimy nowoczesny styl, lecz staramy się wpleść również bardziej tradycyjne elementy. Nie pędzimy ślepo za trendami, stawiając białe klocki. Każdy budynek ma duszę, dlatego czasem trzeba iść w stronę nowoczesnych trendów, a czasem pozostać tradycjonalistą.



VILLA ESCARPA TO NIE TYLKO PROJEKTOWANIE WNĘTRZ

Moja praca nie ogranicza się tylko do zajmowania się istniejącymi wnętrzami, projektuję budynki od podstaw. Można powiedzieć, że jestem korektorem, który nadaje wszystkiemu odpowiednie kształty. Czternaście lat temu postanowiłem przejść na emeryturę, wciąż jednak potrzebowałem czegoś, co zajmie mój czas i pozwoli mi nie zwariować. W Portugalii masz dwie możliwości: albo idziesz grać w golfa, albo idziesz na plażę. Jednak Portugalia, posiada też niesamowicie inspirujące słońce, które pobudza kreatywność. Często sięgam po lokalne materiały i wykorzystuję wiele kolorów, jednak najważniejsze w tym wszystkim jest stworzenie spójnego wyglądu całego budynku. Tworzyliśmy już wiejskie domki oraz apartamenty nad morzem; kryliśmy domy strzechą oraz kształtowaliśmy krajobrazy, ale to właśnie projekt Villa Escarpa był zdecydowanie jednym z najbardziej wymagających.

To prawdopodobnie jedno z największych przedsięwzięć jakich się podjęliśmy. Od początku mieliśmy obraz ostatecznego projektu. Choć wiele elementów (np. meble) wybiera się na etapie końcowym, kierunek jakim będziemy podążać powinien być znany na początku jakichkolwiek prac. Tak było w tym przypadku.

KAŻDY POŻĄDA POSIADŁOŚCI WZDŁUŻ LINII BRZEGOWEJ

Dom, który stał w tym miejscu kupiliśmy już w 2003 roku. To jeden z tych projektów, w którym zakochujesz się od pierwszego wejrzenia. Obracasz się i twoim oczom ukazuje się morze. Villa Escarpa położona jest na podwyższonym terenie, z którego rozpościera się widok na plażę oddaloną o około 200 metrów. To wyjątkowe miejsce, również ze względu na umiejscowienie na terenie Parku Narodowego Peneda-Gerês. Każdy marzy o posiadłości, która leży wzdłuż linii brzegowej, lecz jest to coraz trudniejsze do osiągnięcia.

Nieruchomość znajdująca się w tym miejscu miała około 20 lat, a działka ma około hektara powierzchni, lecz to właśnie miejsce jest tutaj kluczowe. Nie zajęliśmy się tym projektem zaraz po jego zakupie, poświęciliśmy kilka lat na to, by rozważyć wszystkie możliwości i powróciliśmy do niego w 2006 roku. Dodam, że z niemałymi trudnościami, bo działka znajduje się na klifie na terenie dwóch stref ekologicznych. Dom, który stał tam wcześniej groził zawaleniem i jedynym sposobem w jaki mogliśmy zdobyć pozwolenie na budowę, było stworzenie projektu o znaczącym walorze architektonicznym. Myślę, że się udało.

RUCH BAUHAUS

Omawiając nasz projekt, wiele osób używa terminu Bauhaus. Charakteryzował się on formą podążającą za funkcjonalnością i unikaniem niepotrzebnych zakłóceń. W rzeczywistości, ze względu na wzniesienie, na którym budynek się znajduje, nie tylko Bauhaus miał wpływ na jego ostateczny wygląd. Czerpaliśmy również z prac Corbusiera oraz współczesnych architektów np. Johna Pawsona, stosując wyraziste linie oraz szkło.

Jedną z najtrudniejszych rzeczy było sprawienie, by dom był praktyczny o każdej porze roku. Portugalia to kraj, w którym zimą zdarza się deszcz, jednak przez 300 dni w roku świeci słońce, a okazjonalnie pojawia się chłodny dzień. Z tego powodu musieliśmy sprawić, by dom mógł podwoić swoją wielkość w okresie letnim, gdyż przez większość lata zamieszkuje się część zewnętrzną. Z tego względu, do jego konstrukcji użyliśmy niezliczone ilości szkła oraz przeróżne materiały budowlane. Sam dom to 800 mbetonu, 100 ton stali, ale również 8 kilometrów stalowych kabli, które podtrzymują wiszącą część. Jest to zatem projekt bardzo skomplikowany, a jednocześnie prosty w odbiorze.

DEFINIOWANIE PRZESTRZENI ŚWIATŁEM

Najważniejszym czynnikiem jest wykorzystanie światła. W Portugalii, światło jest bardzo rześkie i jasne. Gdy mówię światło, mam również na myśli sztuczne oświetlenie. Choć za dnia budynek wygląda jak wiszący, szklany szkielet, wieczorem zmienia się w niesamowitą konstrukcję na szczycie. Użycie oświetlenia, szkła, które podkreśla jego przepływ, różnych kolorów oraz odcieni, jakie pojawiają się wieczorem, ma wpływ na ostateczny wygląd. Mamy wielkie szczęście, że dzięki komputerom jesteśmy w stanie zobaczyć jak będzie wyglądał efekt końcowy, jeszcze na początku prac. Możemy zobaczyć nie tylko to jak wyglądać będzie sam budynek, jego oświetlenie, ale też światło w jego wnętrzu. Zatem, technologia, którą obecnie dysponujemy pchnęła przemysł konstrukcyjny oraz wykończeniowy do przodu.

OGIEŃ CENTRALNYM PUNKTEM DOMU

Ogień jest centralnym punktem każdego domu. Daje przytulną atmosferę, która skupia wokół niego domowników. Używałem już wielu rodzajów kominków. Oczywiście, prawdziwy ogień pozostaje niedoścignionym ideałem. Jednak w przypadku projektu o wyraźnych liniach, w którym światło jest ważniejsze niż ciepło, należy przyjrzeć się też innym możliwościom. W przeszłości używałem kominków zasilanych propanem oraz gazem ziemnym, jednak w obu przypadkach nienaturalność ognia rzucała się w oczy. Z tego powodu zdecydowałem się na kominek Planiki. Widziałem je wcześniej w wielu hotelach oraz w prasie. Był to zatem oczywisty wybór. Fire Line Automatic jest przepiękny, dokładnie taki jak sobie tego życzyłem. Wybór padł na biokominek również ze względu na ekologiczny charakter domu. Jednym z kryteriów podczas projektowania, było podążanie za wytycznymi dotyczącymi ekologii, a jedynym paliwem jakiego zamierzaliśmy używać było biopaliwo. Ze względu na to, że nie wydziela dwutlenku węgla, nie wymagane są instalacje kominowe, a sam kominek traktuje się bardziej jak element dekoracyjny domu. Ogień wytwarzany przez produkty Planiki można kontrolować. Fire Line Automatic ma bardzo wąską linię ognia, otoczoną stalą nierdzewną najwyższej jakości. Stanowi idealny punkt łączący naszą jadalnię i salon. Dodaje również luksusu naszym wnętrzom, a wszyscy nasi goście chcą zobaczyć jak płonie, nawet w środku lata. Jednak staramy się go oszczędzać na zimowe kolacje. Jest to produkt oferujący naturalny płomień. Podczas gdy kominki gazowe palą się na niebiesko, Fire Line Automatic zachwyca żywym, pomarańczowo-żółtym płomieniem.

BIAŁA PRZYSTAŃ

Cały dom jest biały i niewiele jest produktów, które współgrałyby z nim bez zaburzania atmosfery, jaką staraliśmy się stworzyć - minimalistycznej, czystej, białej, linearnej. Kominek Planiki, zbudowany ze stali nierdzewnej, wpasowuje się znakomicie, gdyż była ona jednym z głównych materiałów wykorzystanych do stworzenia domu. Stal nierdzewna nie ma również wpływu na duszę domu, w przeciwieństwie do drewna, zwłaszcza użytego w nadmiarze. W zdecydowanej większości sięgaliśmy po szarości, biel oraz stal nierdzewną. Nie dekorujemy domu wieloma obrazami, gdyż najpiękniejszy obraz jaki mamy to widok na przystań i zatokę rozciągający się dookoła. Spoglądamy przez kominek, przez szkło, przez kuchnię, a naszą uwagę skupiamy na morzu. Mamy wielkie szczęście, że dom znajduje się na podwyższeniu. Jeśli nie znajdujesz się na tej samej wysokości, po drugiej stronie wzgórza, co jest mało prawdopodobne, nie zobaczysz jego wnętrza.

Oczywiście, zadbaliśmy o naturę w obrębie naszego domu. Ze względu na położenie na terenie parku narodowego, wybraliśmy drzewa i rośliny występujące tutaj naturalnie. W związku z tym, większość z nich to drzewa oliwne, trawy oraz lawenda. Codziennie przychodzą do nas ludzie, którzy chcą sfotografować się na tle naszego domu. Niebawem jednak, drzewa urosną, a piesze wycieczki będą musiały robić zdjęcia z daleka. Muszę przyznać, że nasz dom jest jednym z najczęściej fotografowanych w całym Algarve.

Często gościmy również naszych przyjaciół oraz rodzinę. Nie zapominając o prywatności, drzwi sypialni umiejscowiliśmy tak, aby otwierały się na korytarz wewnętrzny oraz salon. Pomimo tego, że dom to w dużej mierze przeszklona konstrukcja na zewnątrz oraz niezadaszona część wewnątrz, jesteśmy ludźmi którzy cenią sobie prywatność. Wszystko zaprojektowane jest tak, by łączyć się z korytarzem, zatem basen przebiega przez środek domu. Wewnętrzny dziedziniec jest centralnym punktem całego budynku. Nie możemy również zapominać o tym, że znajdujemy się w Portugalii. Musimy więc chronić się przed siłami natury przez cały rok. Zimą występują tu silne wiatry północne, zatem dom zaprojektowany jest tak, aby oferować schronienie o każdej porze roku.

WIELE SIĘ NAUCZYLIŚMY

Wykorzystaliśmy wiele materiałów, którymi dotąd się nie posługiwaliśmy. Wykorzystaliśmy m. in. architekturę industrialną. W przypadku tak ekstremalnych projektów architektury mieszkaniowej pojawiają się koszty. Choć jest to bardzo złożony i kosztowny projekt, to dzięki użyciu niezbyt popularnych w Portugalii technik industrialnych, podpatrzonych w Anglii, udało nam się stworzyć dom najwyższej jakości przy zredukowanych kosztach.


Małgorzata Dziemitko-Gwiazdowska dla firmy Planika na podstawie rozmowy z Tomem Cornwellem

Villa Escarpa, Fot. Planikapin
Villa Escarpa, Fot. Planikapin
Villa Escarpa, Fot. Planikapin
Villa Escarpa, Fot. Planikapin
Villa Escarpa, Fot. Planikapin
Villa Escarpa, Fot. Planikapin
Villa Escarpa, Fot. Planikapin
Villa Escarpa, Fot. Planikapin
Villa Escarpa, Fot. Planikapin
Villa Escarpa, Fot. Planikapin
Villa Escarpa, Fot. Planikapin
Villa Escarpa, Fot. Planikapin
Villa Escarpa, Fot. Planikapin

Komentarze (0)

Zaloguj się aby skomentować artykuł
Zaloguj się
facebook Twitter Google+

Nasi partnerzy

Kominki polski
Pasywny Budynek
IntelEko.pl
Ogrzewnictwo.pl
Kominek